Systém Českých drah vítězí nad lidmi

neděle 24. leden 2016 12:57

Služby Českých drah využívám často. A vždy, když už k nim začínám mít pozitivní vztah, prožiju něco, co mě vrátí zpět k bodu nula. Až včera jsem zřejmě pochopil, proč tomu tak je. Systém firmy totiž beznadějně vítězí nad lidmi - jak nad spoustou výborných, sympatických a vstřícných zaměstnanců, tak hlavně nad zájmy cestujících. Paradoxně navzdory tomu, že kvůli nim tady celý podnik je (nebo měl by být) především. 

Včerejší příběh je komplikovaný, ale opravdu se stal. Vyjeli jsme vlakem z Českých Budějovic ve 14:04. Když jsme dorazili do Tábora, někteří z nás zaslechli železniční profesionály, jak se baví o tom, že někde u Olbramovic je porucha na troleji. Navzdory tomu vlak vyjel, ale po dvaceti minutách zastavil ve stanici Heřmaničky a čekal. Průvodčí obešel vlak s informací, že na trati je něco s trolejí, že tam jede četa a že budeme tedy čekat. Stane se, ve vlaku bylo teplo, byl to už dokonce vlak modernizovaný, se zásuvkami, tak čekáme.

Po chvíli nás dojela souprava, která jela za námi a průvodčí nám oznámil, že do ní musíme přestoupit, aby se ta naše mohla vrátit zpět do Českých Budějovic. Nezbývalo nám, než vystoupit, počkat, až náš vlak zmizí a přebrodit se hlubokým sněhem do vlaku nového. To byl již typický „koženkáč” a moc teplo v něm nebylo. Sympatický pan vlakvedoucí nám navíc sdělil, že tento typ vlaku žel nemá jakýsi centrální rozvod, vagony vytápí baterie a ty vydrží ještě tak 10 minut. Takže ať se raději v kupé dobře zavřeme. A jak řekl, tak se stalo, topení přestalo za 10 minut fungovat. Tedy, když už lidé mají někde čekat, tak ve vlaku, který nejde vytápět, je třeba zákazníky otužovat. 

Nádraží Heřmaničky patří mezi ta krásná místa vlasti, kde vás příliš neruší mobilní signál, takže informovat blízké o situaci bylo dost složité a vyžadovalo to opouštět vlak. Ale protože stejně jako baterie topení docházely i baterie mobilů a tento vlak neměl zásuvky, bylo to jedno. Přesto se mi podařilo připojit se na internetové stránky Českých drah. Ty informovaly o tom, že na trati je porucha a že dráhy zajišťují náhradní autobusovou dopravu. Ovšem na můj dotaz to pan vlakvedoucí hned upřesnil. Dráhy se snaží, ale do Heřmaniček kvůli nesjízdným cestám žádný autobusový dopravce jet nechce. 

Po další hodině čekání přišla nová informace. Vlak se vrátí do Tábora, kde už konečně čekají autobusy, kterými přejedeme do Benešova. Lokomotiva přepřáhla na druhý konec vlaku, a ve chvíli, kdy ji zapojovali, přijel z místa poruchy takový ten opravárenský vagón a zastavil vedle nás. „Asi už to opravili a pojedeme,” napadlo mě naivně a přesvědčení sílilo, když po pár minutách kolem nás projel směrem na Prahu rychlík, který ale nezastavil, aby nás převzal. Asi to nejde tak jednoduše na nádraží přestupovat, když jde o lidi, to je možné jenom, když se musí někam vrátit vlak.

„Zřejmě pojedeme hned za ním,” neopouštěla mě naděje. A opravdu jsme jeli, ovšem na Tábor! Pochopil jsem tedy, že u Českých drah není možné měnit rozhodnutí - když se má vlak s lidmi vrátit do Tábora, tak se musí vrátit do Tábora, i když už je trať průjezdná. 

Na naše trochu vzrušené otázky pan vlakvedoucí říkal, že on za to nemůže (to měl určitě pravdu). Ale ať jsme klidní, že v Táboře nás už čeká jiný vlak a že ten vlak, který nás minul, prý stejně asi nebyl na Prahu (že by na této trati jezdily modernizované vagóny někam jinam?). A pokud ano, tak že na nás bude muset počkat. To se mi nezdálo, ale to bylo taky to jediné, co jsem s tím mohl dělat. 

Po dvaceti minutách cesty do Tábora nás tam čekalo vymrzlé nádraží, vestibul s průvanem, zavřené všechny stánky, jedna otevřená pokladna, ale žádný vlak. Náš dosavadní pan vlakvedoucí se znovu omlouval, že on za to nemůže, ale že náš vlak určitě přijede tak do hodiny. A pak se svou zase už topící soupravou odjel do Českých Budějovic.

Zůstali jsem ztraceni v Táboře. Cestující, kteří měli koupený přípoj na Pendolino nebo lístky do divadla, cestující s malými dětmi, cestující nechápající Japonci - i my všichni ostatní, co jsme chtěli jenom domů a byla nám zima. Žádný vedoucí stanice, který by něco vysvětlil, žádné mimořádné hlášení, pouze fronta u jediné pokladny, kde dáma vyřizovala potvrzení o zpoždění a nepřekvapivě samozřejmě nic nevěděla. 

Pro pořádek tedy musím dodat, že v čekárně svítila tabule s odjezdy vlaků, ale jestli je to pravda nebo ne, to nikdo nevěděl, protože vlak na Prahu měl odjet z nástupiště 3, ale tam byla informační tabule prázdná až do minuty jeho odjezdu. Až přesně v 18:59, kdy měl vlak už odjíždět, se na ní konečně objevilo, že bude mít 10 minut zpoždění. Ovšem zároveň s tím přišlo i rozpačité hlášení, že na nás, cestující na Prahu, čekají před budovou nádraží autobusy, které nás dopraví do Benešova. Po dlouhé době to byla informace, která se zakládala na skutečnosti, opravdu tam byly. 

Po zledovatělých silnicích jsme se tedy dopravili do Benešova, kam v tu samou chvíli přijel od Tábora rychlík! Mám podezření, že to byl ten, který v Táboře měl 10 minut zpoždění a jel souběžně s námi po kolejích, když my jeli autobusy. (Když už je objednali, tak proč by je nevyužili, že?). Nabyl jsem navíc silného podezření, že se jednalo o stejnou soupravu, ve které jsme úplně původně přijeli do Heřmaniček a která se mezitím vrátila do Českých Budějovic. Nikoho jsem se na to sice neptal, ale cestující v něm vypadali, že už mají za sebou dlouhou cestu (podle vypitých lahví alkoholu) a myslím, že jsem dokonce seděl ve stejném kupé.

A tak vše nakonec vlastně dopadlo dobře. My, cestující, jsme do Prahy jsme dorazili o 4 hodiny později, ale zato bohatší o mnohé zážitky a přátele, které jsme poznali na vymrzlých perónech. České dráhy taky musely být spokojené - vlaky byly všechny tam, kde být měly a vracet peníze za zpoždění lidem nemusí natož pak se třeba někomu omlouvat. V informacích na Hlavním nádraží jsme se totiž dozvěděli, že sice můžeme podat reklamaci, ale jenom pokud stál lístek víc než 200 Kč. To ale ten z Českých Budějovic nestojí. Ovšem, prý to i tak můžeme zkusit. Není to hezká tečka za ztraceným časem?

A tak ještě musím doplnit, že jsem podal přes infolinku Českých drah oficiální stížnost a čekám odpověď (mají na to 30 dnů, musí to určitě řádně prošetřit). Kdyby chtěli poradit, jak ji formulovat, tak určitě nesmí zapomenout napsat něco o nepředvídatelných klimatických podmínkách (ale to každý přece chápe a kvůli tomu by si nikdo nestěžoval) a o nutnosti udržet pořádek na trati. A samozřejmě, když už jste si stěžovali, tak omluvit se za nepříjemné komplikace, to nic nestojí. Rozhodně se musí ale vyhnout tomu, abych se jako stěžovatel dozvěděl:

  1. Kdo rozhodoval o tom, že s cestujícími se šibovalo jako z balíky, když to vyhovovalo drahám, ale už ne, když mohli přestoupit na vlak do Prahy.
  2. Kdo nepředával informace o tom, jak to vypadá s poruchou na trati. 
  3. Kdo nechal jet autobusy souběžně s vlakem. 
  4. Kdo zodpovídá za komunikaci s cestujícími v takové situaci v Táboře i na celé trati. 
  5. Jaké mají cestující v takové situaci možnosti. 
  6. Jaké se přijmou opatření, aby se to už příště neopakovalo.

Každopádně jsem prožil pocit, že jsem v zajetí systému, který si se mnou dělá co chce, a že mu vůbec nezáleží na cestujícím. Systému plně v rukou státu, který si platím z vlastních daní. 

A tak jenom doufám, že se případné „řešení” takové situace neobrátí proti těm, kteří na tom byli stejně jako my - vlakvedoucím a průvodčím.  

Bedřich Jetelina

Láďapomůžu kde můžu15:3928.1.2016 15:39:56
Láďajejda, jak já to miluju15:4127.1.2016 15:41:06
BLANKAFinancování MODERNÍ veřejné dopravy???23:1224.1.2016 23:12:41
BLANKAMožná nemusejí... dokončím rychle 222:0924.1.2016 22:09:52
marekJo, kamaráde,20:1624.1.2016 20:16:06
Lukáš KolomýZaměstnanci18:1224.1.2016 18:12:55
Bedřich JetelinaČD Nemají na nádraží lidi:18:0624.1.2016 18:06:04
Lukáš KolomýSŽDC . kompetence17:5524.1.2016 17:55:53
Bedřich JetelinaPro upřesnění17:4824.1.2016 17:48:47
Lukáš KolomýNadřízen17:3224.1.2016 17:32:06
PepePokud autor dovolí,17:0824.1.2016 17:08:18
JetelínkoviNechápavému...17:0324.1.2016 17:03:06
Bedřich JetelinaJeště jednou16:3924.1.2016 16:39:54
TetelinoviJinými slovy...16:3124.1.2016 16:31:22
Bedřich JetelinaTo ti druzí, my ne16:3124.1.2016 16:31:22
amaterJak to (ne)řeší konkurence16:2524.1.2016 16:25:25

Počet příspěvků: 32, poslední 28.1.2016 15:39:56 Zobrazuji posledních 20 příspěvků.

Bedřich Jetelina

Bedřich Jetelina

Chci psát o všem zajímavém, co v životě potkám. Snad tak, že to zaujme i ty, kteří měli tu přednost potkat úplně jiné zajímavosti.

Zajímají mě moderní technologie, teologie, postmoderní myšlení, antika a média. A navíc jsem přesvědčen, že mezi tím vším lze (někdy) nalézt i zajímavé souvislosti.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora